Thursday, June 19, 2014

Bansho

Satu perkataan yang dikemukakan oleh komuniti pendidik Jepun berkaitan dengan :
* Penggunaan berkesan papan tulis
* Penggunaan atau penyusunan papan tulis
* Terjemahan literasi menulis papan

Bagaimana guru Jepun menggunaka papan tulis:

  1. Menyimpan rekod pengajaran
-          Masalah
-          Soalan
-          Suara murid, pandangan, perkara yang dikesan
-          Penyelesaian murid
-          Perbincangan murid
-          Idea matematik yang penting

  1. Membantu murid ingat apa yang perlu mereka buat dan fikirkan
-          Masalah
-          Arahan
-          Tugasan
-          Soalan

  1. Membantu murid mengaitkan beberapa bahagian pengajaran dan perkembangannya
-          Kesinambungan pengajaran (bagaimana mencapai kesimpulan)
-          Bagaimana idea murid dibincang dan dikembang supaya mencapai kesimpulan
-          Ringkasan keseluruhan pengajaran

  1. Ruang untuk membezakan dan bincang idea murid
-          Merekod pelbagai idea
-          Membincang persamaan dan perbezaan idea
-          Membincangkan kelebihan sesuatu kaedah
-          Menemui / membentuk idea baru dan soalan

  1. Ruang untuk membantu murid menyusun pemikiran dan idea murid seperti memanipulasi (menyusun, mengkategori, menggerakkan arah dan sebagainya) objek pada papan tulis dan memikrkan mengenainya atau menemui idea matematik.

  1. Memantapkan kemahiran mengambil nota melalui model penyusunan yang baik.
 Wallahu 'alam.

No comments:

Post a Comment